Home » , » Ketua dadah Mexico 'El Chapo' disumbat semula ke dalam penjara

Ketua dadah Mexico 'El Chapo' disumbat semula ke dalam penjara

Posted By Dennelton on Monday, January 11, 2016 | 12:10

Joaquin “El Chapo” Guzman, ketua dadah Mexico yang melepaskan diri pada 11 Julai 2015 ditangkap semula dan dimasukkan ke penjara keselamatan maksimum selepas satu operasi ketenteraan pada awal Jumaat bersamaan dengan 8 Januari 2016.

Guzman yang ditangkap di bandar Los Mochis dekat pantai, tidak jauh dari negeri asalnya di Sinaloa, susulan serbuan marin yang turut mengorbankan lapan suspek geng.

“Guzman Loera akan dibawa kembali ke penjara Altiplano yang terletak 90 kilometer (55 batu) ke barat ibu negara Mexico,” kata Ketua Peguam Arely Gomez memberitahu pemberita sebelum Guzman dibawa menaiki helikopter bersama ketua pengawal keselamatannya yang diberkas bersama dalam operasi itu.

Pada 11 Julai, 17 bulan selepas penjara keselamatan maksimum, Guzman melepaskan diri melalui lubang dalam bilik mandinya, menggunakan motosikal yang diletakkan di landasan dan bergerak sejauh 1.5 kilometer melalui terowong itu secara bebas.

Pendedahan terperinci mengenai siasatan berbulan-bulan lamanya yang menjurus kepada penahanan Guzman, mendedahkan dia juga pernah menghubungi penerbit dengan harapan mahu membuat filem biografi dirinya, dan mengelak penangkapan pada Oktober apabila marin memutuskan tidak melepaskan tembakan kerana dia melarikan diri bersama seorang perempuan.

Pemburuan yang berakhir di sebuah rumah di Los Mochis, yang pihak berkuasa pantau pada bulan Disember, kata Gomez. Pergerakan yang luar biasa berjaya dikesan, mengesahkan bahawa Guzman berada di sana.

Marin disambut dengan tembakan apabila mereka memasuki dalam tempat itu menyebabkan lima suspek mati dan seorang tentera cedera.

Guzman dan ketua keselamatannya, sementara itu, melarikan diri melalui sistem perparitan di bandar ini, tetapi marin menjangkakan langkah itu, kata Gomez. (Guzman menggunakan taktik melarikan diri yang sama di bandar berhampiran di Culiacan pada tahun 2014).

Kedua-duanya keluar dari lurang dan mencuri kereta, tetapi mereka telah ditangkap di jalan dan dibawa ke sebuah motel, kata Gomez. Enam lagi ditahan dalam operasi itu.

Penangkapan Guzman, 58, akan menjadi kelegaan untuk Presiden Enrique Pena Nieto, yang pentadbiran beliau mendapat tamparan apabila Guzman meloloskan diri daripada sebuah penjara keselamatan maksimum pada 11 Julai.

“Misi dicapai: Kami mendapat dia,” Pena Nieto menulis dalam Twitter.

Gambar yang diedarkan di media Mexico menunjukkan dia dengan kesan kotor di baju tanpa lengan, digari dan duduk di atas katil.

Satu lagi gambar menunjukkan dia di tempat duduk belakang kereta memegang dagunya dengan satu tangan sambil duduk bersebelahan dengan seorang lelaki berbaju.

Peguam Negara AS, Loretta Lynch memuji penangkapan itu sebagai "tamparan" kepada kartel dadah Sinaloa, dan berkata bahawa dia kini perlu menjawab bagi jenayah yang didakwa beliau, yang telah menyebabkan keganasan yang ketara, penderitaan dan rasuah di pelbagai benua.

Soalan kini beralih kepada sama ada Mexico akan mengekstradisi Guzman ke Amerika Syarikat selepas menimbulkan idea itu sebelumnya.

Pejabat Peguam Negara Mexico ini memperoleh waran ekstradisi pada bulan September, tetapi peguam Guzman memenangi injunksi yang boleh melambatkan proses.

“Persoalan besar bukannya sama Guzman akan diekstradisi tetapi bila,” kata Alejandro Hope, seorang pakar keselamatan dan bekas pegawai perisikan Mexico. “Saya tidak fikir bahawa kerajaan Mexico mahu menghadapi risiko kejadian melarikan diri dari yang lain.”

Lebih daripada sedozen penjara dan pegawai-pegawai polis persekutuan telah ditangkap atas tuduhan membantu Guzman melarikan diri, bersama-sama dengan beberapa rakan-tuan dadah yang bekerja dari luar untuk membina terowong.
Share this article :
The Editor

I'm Dennelton from Sabah, editor of www.tvokm.com. I am a blogger since 2008, i have a great interest about blogging and seeking additional income through the internet. Follow me with like our official Facebook Page HERE

Post a Comment

Hello there, we are welcome all kinds of thoughts-supportive, opposed, critical or otherwise but before you add comment please use English, Indonesian and Malay language. Thank You!
 
Support : Policies | Contact | About
DMCA.com Copyright © 2013-2019. TVOKM - All Rights Reserved
Designed by Maskolis | Modified by
Proudly powered by Blogger