Home » » Akibat kemiskinan, penjualan bayi haram dalam komuniti Roma jadi kebiasaan

Akibat kemiskinan, penjualan bayi haram dalam komuniti Roma jadi kebiasaan

Posted By Dennelton on Sunday, February 21, 2016 | 18:26

Komuniti Roma.
Sejak 90-an, penjualan bayi dalam komuniti Roma Bulgaria yang miskin sudah menjadi kebiasaan. Dengan bantuan dari penyeludup, ibu bapa terpaksa menjual bayi mereka di negara jiran Greece, di mana undang-undang pengguguran longgar.

Faktor kemiskinan adalah antara sebab yang mendorong minoriti ini sering melakukan tindakan tersebut dan memberikan “penjelasan” yang tidak tepat atau menipu.

“Illiyana, seorang ibu mengandung, pergi ke Greece untuk bersalin. Dia kembali seminggu lalu, tanpa perut yang kembung atau tanpa bayi, mengatakan bahawa bayi itu meninggal dunia ketika dilahirkan di Greece,” bisik seorang wanita di kampung tenggara Ekzarh Antimovo.

“Ia adalah bayi yang ketiga dia telah jual,” tambahnya.

Kampung ini tidak jauh dari bandar Burgas di wilayah itu yang mempunyai nama sama, di mana perdagangan bermula di kawasan mundur di Roma pada awal abad ini. Ia sudah merebak ke kawasan-kawasan lain, termasuk bandar timur Varna, Aytos, Karnobat, tenggara Sliven dan Kazanlak di tengah Bulgaria.

Pada tahun 2015 sahaja, pendakwa Burgas telah menyiasat 27 kes penyeludupan dari 31 wanita hamil ke Greece dan penjualan 33 bayi.

Seorang lagi ibu dari kampung yang sama dengan Illiyana menghadapi tuduhan menjual seorang bayi lelaki di Greece.

“Saya bukan yang kamu cari,” kata seorang wanita muda hamil selepas pintu rumahnya diketuk oleh wartawan AFP.

Dengan jendela rumahnya yang baru, rumah bercat putih kelihatan baik berbanding dengan pondok kayu rumah jirannya yang lain, di mana keluarga besar sering terpaksa tidur di atas tanah.

“Sembilan puluh tujuh peratus daripada penduduk adalah buta huruf,” keluh datuk bandar Roma bagi Ekzarh Antimovo, Sashko Ivanov.

Penjualan bayi kekal “satu kejadian asing yang berlaku antara kebanyakan komuniti terpinggir,” katanya. “Bayi telah dan akan dijual kerana dihantui kesengsaraan yang mendalam”.
Share this article :
The Editor

I'm Dennelton from Sabah, editor of www.tvokm.com. I am a blogger since 2008, i have a great interest about blogging and seeking additional income through the internet. Follow me with like our official Facebook Page HERE

Post a Comment

Hello there, we are welcome all kinds of thoughts-supportive, opposed, critical or otherwise but before you add comment please use English, Indonesian and Malay language. Thank You!
 
Support : Policies | Contact | About
DMCA.com Copyright © 2013-2019. TVOKM - All Rights Reserved
Designed by Maskolis | Modified by
Proudly powered by Blogger