Home » » Peperangan cetus perpindahan 40.8 juta orang di seluruh dunia

Peperangan cetus perpindahan 40.8 juta orang di seluruh dunia

Posted By Dennelton on Wednesday, May 11, 2016 | 19:25

Pendatang cuba ceroboh pagar. -Foto AFP
Jumlah orang pelarian akibat konflik di seluruh dunia meningkat tahun lepas kepada 40.8 juta orang, menurut satu laporan didedahkan pada 11 Mei 2016.

“Ini adalah jumlah tertinggi pernah dicatatkan dan dua kali jumlah pelarian di seluruh dunia,” kata Jan Egeland, ketua Majlis Pelarian Norway(NRC), pengarang bersama laporan itu dengan Pusat Pemantau Pelarian yang berpangkalan di Geneva(IDMC).

Sesetengah 8.6 juta orang pelarian (IDPs) dikaitkan dengan konflik telah direkodkan tahun lalu, termasuk 4.8 juta di Timur Tengah dan Afrika Utara.

“Perpindahan…mula melonjak sejak pemberontakan musim bunga Arab oleh pelampau pada tahun 2010 dan kebangkitan militan Negara Islam(IS),” menurut laporan itu, dengan Yaman, Syria dan Iraq menyumbang lebih separuh daripada jumlah keseluruhan.

Di luar Timur Tengah, negara-negara yang menyumbang jumlah tertinggi orang melarikan diri adalah Afghanistan, Republik Afrika Tengah, Colombia, Republik Demokratik Congo, Nigeria, Sudan Selatan dan Ukraine.

Laporan tersebut juga mengatakan 19.2 juta orang telah berpindah tahun lalu akibat bencana alam. India, China dan Nepal menyumbang jumlah tertinggi dengan 3.7 juta, 3.6 juta dan 2.6 juta orang.

Konflik dan bencana alam membuatkan jumlah 27.8 juta pelarian baharu tahun lalu.

“Ini adalah sama dengan populasi gabungan Bandar New York, London, Paris dan Kaherah. Hal ini boleh membuatkan keadaan panik kerana perjalanan mereka yang penuh dengan ketidakpastian,” kata Egeland.

Daripada sepuluh negara teratas bagi IDPs atau pelarian, laporan itu mendapati lima – Colombia, Republik Demokratik Congo, Iraq, Sudan Selatan dan Sudan – telah dipaparkan pada kedudukan yang sama setiap tahun sejak 2003.

Laporan tersebut juga buat kali pertama mengira jumlah perpindahan akibat keganasan jenayah yang berkaitan dengan penyeludupan dadah dan aktiviti kumpulan samseng – satu masalah katanya akan kekal “tidak dinyatakan dan belum diselesaikan”.

Ia menganggarkan bahawa terdapat satu juta pelarian di El Salvador, Guatemala, Honduras dan Mexico pada bulan Disember tahun lepas kerana keganasan.

Sumber AFP
Share this article :
The Editor

I'm Dennelton from Sabah, editor of www.tvokm.com. I am a blogger since 2008, i have a great interest about blogging and seeking additional income through the internet. Follow me with like our official Facebook Page HERE

Post a Comment

Hello there, we are welcome all kinds of thoughts-supportive, opposed, critical or otherwise but before you add comment please use English, Indonesian and Malay language. Thank You!
 
Support : Policies | Contact | About
DMCA.com Copyright © 2013-2019. TVOKM - All Rights Reserved
Designed by Maskolis | Modified by
Proudly powered by Blogger