Home » » Lelaki Argentina jumpa adiknya yang diculik tentera rejim sejak 1976

Lelaki Argentina jumpa adiknya yang diculik tentera rejim sejak 1976

Posted By Dennelton on Tuesday, October 25, 2016 | 08:58

Anak kepada dua aktivis berhaluan kiri yang “dihilangkan” oleh tentera rejim Argentina pada
1976-1983 bertemu semula dengan adiknya yang telah lama hilang, diculik ketika lahir dan dikenal pasti melalui ujian DNA.

“Kami ada 40 tahun cinta untuk diberikan kepadamu,” kata Ramiro Menna, seorang guru berumur 42 tahun, beritahu adiknya yang dia tidak pernah bertemu.

Dia berkata demikian pada sidang akhbar di Grandmothers of the Plaza de Mayo, sebuah organisasi yang bekerja untuk mencari kira-kira 500 bayi dicuri dan diterima secara haram semasa pemerintahan diktator sayap kanan Argentina.

Menna berumur dua tahun apabila ejen rejim menyerbu rumah keluarganya pada bulan Julai 1976 dan menahan ibu bapanya, Ana Maria Lanzilotto dan Domingo Menna.

Mereka adalah aktivis dalam Parti Pekerja Revolusi, yang melancarkan pemberontakan bersenjata menentang rejim.

Menna, yang dibesarkan oleh bapa saudaranya sejak kecil, kemudian mengetahui ibunya mengandung lapan bulan pada masa itu.

Khabar mengenai ibu bapanya tidak pernah lagi didengar sejak itu - dua daripada kira-kira 30,000 orang dibunuh atau “hilang” semasa pemerintahan diktator.

Tetapi dia tidak pernah berputus asa untuk mencari adiknya, yang nampaknya diberikan kepada sebuah keluarga dekat dengan rejim untuk dibesarkan.

Empat puluh tahun kemudian, akhirnya dia berjaya bertemu dengan adiknya.

Minggu ini, adik Menna yang hilang menjadi bayi ke-121 dicuri yang dikenal pasti oleh Grandmothers of the Plaza de Mayo.

“Kami mahu memelukmu. Kami sedang menunggumu,” Menna beritahunya di ibu pejabat kumpulan hak asasi manusia di Buenos Aires.

Menna dan neneknya aktif dalam organisasi tersebut, yang ditubuhkan pada tahun 1977 untuk menuntut jawapan ke atas nasib bayi dilahirkan dalam tahanan diberikan kepada ahlinya yang kehilangan anak lelaki dan perempuan.

Sumber AFP
Share this article :
The Editor

I'm Dennelton from Sabah, editor of www.tvokm.com. I am a blogger since 2008, i have a great interest about blogging and seeking additional income through the internet. Follow me with like our official Facebook Page HERE

Post a Comment

Hello there, we are welcome all kinds of thoughts-supportive, opposed, critical or otherwise but before you add comment please use English, Indonesian and Malay language. Thank You!
 
Support : Policies | Contact | About
DMCA.com Copyright © 2013-2019. TVOKM - All Rights Reserved
Designed by Maskolis | Modified by
Proudly powered by Blogger