Home » » Hampir 70 saluran media ditutup di Venezuela tahun 2017

Hampir 70 saluran media ditutup di Venezuela tahun 2017

Posted By Dennelton on Friday, January 5, 2018 | 01:10

Venezuela menyaksikan hampir 70 akhbar, stesen TV dan radio ditutup tahun 2017 manakala serangan terhadap wartawan meningkat, kata Kesatuan Kebangsaan Pekerja Media (SNTP).

Sebanyak 46 stesen radio, tiga saluran televisyen dan kira-kira 20 akhbar ditutup tahun 2016.

Kesatuan itu juga mencatatkan sebanyak 498 serangan terhadap wartawan dan 66 tangkapan.
Ia menyifatkan usaha kerajaan Presiden Nicolas Maduro untuk “menutup ketidakpuasan mengenai keadaan ekonomi dan sosial yang semakin buruk,” termasuk hiperinflasi dan kekurangan barangan asas seperti makanan dan ubat-ubatan.

Jumlah serangan ke atas wartawan meningkat 26.5 peratus pada 2016, selepas 360 tindakan agresif terhadap pekerja media dicatatkan, kata kesatuan itu.

Kebanyakan serangan berlaku semasa demonstrasi jalanan anti-kerajaan antara bulan April dan Jun, yang mengorbankan 125 orang, kata SNTP. Ia juga mengatakan bahawa kira-kira 70 peratus daripada kematian disebabkan tindakan oleh pihak polis atau angkatan bersenjata.

Maduro dan pembantunya telah mengecam media tempatan dan antarabangsa yang dikatakannya menjalankan “kempen kotor” dan “propaganda perang” untuk menyasar kerajaan.

Penyiar terpaksa untuk menutup siarannya selepas lesen mereka tamat tempoh dan tidak dikeluarkan semula, sementara banyak akhbar tidak dapat membeli kertas, yang pengedarnya diuruskan oleh syarikat dikawal oleh kerajaan.

Akhbar-akhbar yang dapat mengekalkan operasi terpaksa memotong jumlah halaman dan cetakan, kata kesatuan itu.

Operasi media antarabangsa juga bergelut tindakan kerajaan; Siaran bahasa Sepanyol CNN, serta saluran dari kejiranan Colombia, telah dikeluarkan daripada pakej atas perintah rejim Maduro.

Sumber AFP
Share this article :
The Editor

I'm Dennelton from Sabah, editor of www.tvokm.com. I am a blogger since 2008, i have a great interest about blogging and seeking additional income through the internet. Follow me with like our official Facebook Page HERE

Post a Comment

Hello there, we are welcome all kinds of thoughts-supportive, opposed, critical or otherwise but before you add comment please use English, Indonesian and Malay language. Thank You!
 
Support : Policies | Contact | About
DMCA.com Copyright © 2013-2019. TVOKM - All Rights Reserved
Designed by Maskolis | Modified by
Proudly powered by Blogger