Home » » Puluhan bayi mati akibat kurang nutrisi, campak di Papua tahun 2017

Puluhan bayi mati akibat kurang nutrisi, campak di Papua tahun 2017

Posted By Dennelton on Sunday, January 21, 2018 | 23:27

Puluhan bayi meninggal dunia di wilayah paling timur Indonesia di Papua akibat kekurangan zat makanan dan campak tahun lalu, menekankan kekurangan rawatan perubatan di kawasan pedalaman.

Jumlah kematian yang tinggi berlaku selepas Presiden Joko Widodo berikrar pada tahun 2014 mengumumkan untuk meningkatkan infrastruktur di pulau itu yang dikongsi bersama dengan Papua New Guinea.

Sekurang-kurangnya setakat permulaan tahun ini 59 kanak-kanak meninggal dunia akibat campak dan kekurangan zat makanan di wilayah Asmat, yang sangat memerlukan doktor, kata seorang jurucakap tentera Papua, Muhammad Aidi.

Sebagai respons, tentera mengarahkan pasukan perubatan dan kakitangan tambahan untuk membekalkan penduduk kampung dengan vaksin, ubat, peralatan perubatan dan makanan berkhasiat, tambah Aidi.

Kira-kira 129,000 orang tinggal di Asmat, sebuah kawasan berpayah mempunyai sungai yang hanya boleh dilalui menggunakan helikopter dan bot dari ibu kota Papua di Jayapura.

“Wilayah ini terpisah dari bahagian lain di Papua kerana kekurangan infrastruktur,” kata Aidi.

Indonesia menakluki Papua yang kaya sumber asli pada tahun 1960-an, tetapi ia masih sebuah negara tidak membangun.

Share this article :
The Editor

I'm Dennelton from Sabah, editor of www.tvokm.com. I am a blogger since 2008, i have a great interest about blogging and seeking additional income through the internet. Follow me with like our official Facebook Page HERE

Post a Comment

Hello there, we are welcome all kinds of thoughts-supportive, opposed, critical or otherwise but before you add comment please use English, Indonesian and Malay language. Thank You!
 
Support : Policies | Contact | About
DMCA.com Copyright © 2013-2019. TVOKM - All Rights Reserved
Designed by Maskolis | Modified by
Proudly powered by Blogger