Home » , » Doktor: Masa depan skrin beri kesan tidur kepada remaja

Doktor: Masa depan skrin beri kesan tidur kepada remaja

Posted By Dennelton on Monday, June 29, 2015 | 16:37

Ibu bapa sudah lama mengetahuinya, tetapi kini doktor mempunyai bukti: Semakin kerap remaja menghabiskan masa depan komputer atau telefon bimbit, semakin mereka kurang tidur – terutamanya jika alat itu digunakan sebelum tidur.

Bukti-bukti tersebut begitu kukuh, pakar berkata, bahawa pemerhati kesihatan perlu memperbaharui garis panduan untuk penggunaan peranti elektronik oleh anak-anak muda.

Pasukan itu menjalankan siasatan di kalangan hampir 10,000 orang yang berumur 16 hingga 19 tahun di daerah Hordaland, barat Norway, pada tahun 2012, mereka melaporkan dalam jurnal BMJ Open.

Para remaja telah disoal siasat tentang pola tidur mereka, berapa lama mereka melihat skrin di luar waktu sekolah dan jenis alat yang mereka gunakan.

Responden berkata mereka memerlukan tidur lapan hingga sembilan jam secara purata untuk merasa cukup rehat.

Mereka yang mempunyai masa depan skrin lebih daripada empat jam sehari berkecenderungan tiga dan setengah kali untuk kurang tidur daripada lima jam pada waktu malam, penemuan dalam siasatan itu.

Mereka juga berkecenderungan 49 peratus memerlukan lebih daripada 60 minit untuk tidur. Bagi mereka yang dewasa biasanya akan mengangguk di bawah 30 minit.

Kajian itu juga mengesahkan seorang remaja mengalami kekurangan tidur dan muda mengantuk ketika – menggunakan alat elektronik dalam beberapa jam sebelum tidur telah teruk menjejaskan masa tidur mereka.

Khususnya, remaja yang menggunakan komputer atau telefon bimbit dalam beberapa jam terakhir mempunyai kecenderungan 52 dan 48 peratus untuk terlelap atau tertidur selepas lebih daripada 60 minit.

Terdapat juga 53 dan 35 peratus kemungkinan akan tertidur selepas dua jam atau lebih.
Namun, sedikit risiko telah diperhatikan di kalangan anak-anak muda yang menggunakan pemain MP3, tablet, permainan konsol atau TV dalam beberapa jam terakhir sebelum tidur.
Share this article :
The Editor

I'm Dennelton from Sabah, editor of www.tvokm.com. I am a blogger since 2008, i have a great interest about blogging and seeking additional income through the internet. Follow me with like our official Facebook Page HERE

Post a Comment

Hello there, we are welcome all kinds of thoughts-supportive, opposed, critical or otherwise but before you add comment please use English, Indonesian and Malay language. Thank You!
 
Support : Policies | Contact | About
DMCA.com Copyright © 2013-2019. TVOKM - All Rights Reserved
Designed by Maskolis | Modified by
Proudly powered by Blogger