Home » , » 45,000 kes bunuh diri setiap tahun kerana pengangguran

45,000 kes bunuh diri setiap tahun kerana pengangguran

Posted By Dennelton on Wednesday, July 1, 2015 | 00:01

Kira-kira 45,000 kes bunuh diri setiap tahun adalah disebabkan oleh pengangguran, menurut satu kaji selidik 63 buah negara yang disiarkan dalam The Lancet Psychiatry.

Pemerhati kesihatan perlu mengetahui bahawa pengangguran mempunyai risiko bunuh diri yang berterusan, dan bukan hanya pada masa-masa krisis ekonomi, kata penulis itu.

Penyelidik dari Universiti Zurich di Switzerland mengambil data jumlah kematian dari 63 buah negara antara tahun 2000 dan 2011 sewaktu negara itu dalam keadaan aman atau stabil dan pada masa kewangan global jatuh.

Dalam tempoh ini, kira-kira 233,000 kes bunuh diri telah direkodkan setiap tahun, dengan kira-kira 45,000 boleh dikaitkan dengan pengangguran.

Pada tahun 2008 dan 2009, apabila krisis kewangan sangat membimbangkan, jumlah kes bunuh diri meningkat sebanyak kira-kira 5,000.

Strategi untuk mengelak kejadian bunuh diri “sudah semestinya perlu bukan sahaja dalam masa yang sukar tetapi juga pada masa ekonomi stabil,” menurut siasatan itu.

Di semua kawasan, risiko berkaitan bunuh diri dari tahun 2000-2011 adalah 20 hingga 30 peratus lebih tinggi dalam kalangan orang-orang yang telah kehilangan pekerjaan mereka, para penyelidik mendapati.

Berbeza dengan kajian sebelum ini, mereka mendapati bahawa kedua-dua lelaki dan wanita, dari semua peringkat umur, mudah terjejas.

“Penemuan kami menunjukkan bahawa kadar bunuh diri meningkat enam bulan sebelum pengangguran meningkat,” kata ketua pengarang Carlos Nordt.

“Apa yang lebih, data kami menunjukkan bahawa bukan semestinya semua telah kehilangan pekerjaan memberi kesan yang sama, kerana kesan ke atas risiko bunuh diri adalah lebih buruk di negara-negara yang tidak mempunyai kerja tetap.”

Angka tersebut diperoleh dari rekod kematian Pertubuhan Kesihatan Sedunia dan data dari tinjauan ekonomi dunia oleh Tabung Kewangan Antarabangsa.
Share this article :
The Editor

I'm Dennelton from Sabah, editor of www.tvokm.com. I am a blogger since 2008, i have a great interest about blogging and seeking additional income through the internet. Follow me with like our official Facebook Page HERE

Post a Comment

Hello there, we are welcome all kinds of thoughts-supportive, opposed, critical or otherwise but before you add comment please use English, Indonesian and Malay language. Thank You!
 
Support : Policies | Contact | About
DMCA.com Copyright © 2013-2019. TVOKM - All Rights Reserved
Designed by Maskolis | Modified by
Proudly powered by Blogger