Home » » Masyarakat Yahudi di Yaman hampir lenyap akibat perang

Masyarakat Yahudi di Yaman hampir lenyap akibat perang

Posted By Dennelton on Wednesday, March 23, 2016 | 09:49

Masyarakat Yahudi di Yaman kini hampir lenyap sepenuhnya selepas Israel menerbangkan 19 orang Yahudi dari negara dilanda perang itu, menurut pengumuman pada 21 Mac 2016.

“Bab ini dalam sejarah salah satu daripada komuniti Yahudi tertua di dunia yang akan berakhir,” kata Natan Sharansky, seorang pengerusi agensi Yahudi yang bertanggungjawab bagi imigresen ke Israel, berkata dalam satu kenyataan.

Operasi untuk menyelamatkan Yahudi dari Yaman bermula pada tahun 1949, dan kini hanya kira-kira 50 orang kekal di sana atas pilihan mereka sendiri.

Sebahagian yang masih tinggal selepas negara Israel dibentuk pada tahun 1948, satu peristiwa yang mencetuskan perang pertama antara Arab dan Israel.

Sebuah pengangkutan udara berunding dengan pihak berkuasa Yaman dan digelar Operasi Magic Carpet memindahkan 49,000 orang antara bulan Jun tahun 1949 dan 1950 pada bulan yang sama, menggunakan Aden sebagai hab.

Hanya kira-kira 1,200 orang kekal selepas itu, dan mereka dibawa keluar sedikit demi sedikit, terutamanya selepas larangan perjalanan ditarik balik pada tahun 1993.

Mereka dipercayai menjadi keturunan Yahudi dihantar ke Arab Saudi pada tahun 2,500 lalu oleh Raja Solomon, dan tinggal di sebahagian besar kawasan utara Yaman.

Berpuluh ribu orang Yahudi juga melarikan diri ke Yaman selepas Jerusalem dikepung oleh maharaja Rom Titus, dan mereka menetap di seluruh negara, menurut ahli-ahli komuniti.

Pada era millennium, hanya kira-kira 300 orang Yahudi kekal di Yaman, di mana mereka diancam oleh kebangkitan militan dan pemberontakan Syiah.

Yahudi Yaman mempunyai reputasi sebagai ahli muzik dan artisan yang mahir, tetapi orang-orang muda di antara mereka tidak dibenarkan untuk memakai jambias – pisau pendek yang melengkung – atau membawa senjata lain.

Sumber AFP
Share this article :
The Editor

I'm Dennelton from Sabah, editor of www.tvokm.com. I am a blogger since 2008, i have a great interest about blogging and seeking additional income through the internet. Follow me with like our official Facebook Page HERE

Post a Comment

Hello there, we are welcome all kinds of thoughts-supportive, opposed, critical or otherwise but before you add comment please use English, Indonesian and Malay language. Thank You!
 
Support : Policies | Contact | About
DMCA.com Copyright © 2013-2019. TVOKM - All Rights Reserved
Designed by Maskolis | Modified by
Proudly powered by Blogger